Hospic sv. Lukáše - odlehčovací služba
Charvátská 785/8, 700 30 Ostrava-Jih, Výškovice
Telefon: 599 508 505 (recepce)
Telefon - poradenství: 731 534 002 (Po, Út, Čt, Pá: 8-16 h)
E-mail: lukas@ostrava.charita.cz
Sociální pracovník: Mgr. Marie Šimpachová
Telefon - sociální pracovník: 604 282 683
E-mail sociální pracovníci: lukas.socialni@ostrava.charita.cz
Telefon - sesterny (nonstop): 736 504 491, 736 504 492
Fax: 599 508 503
Virtuální prohlídka: Hospic sv. Lukáše
Vedoucí střediska: Bc. Renata Dercz - SM. Klára
Telefon - vedoucí střediska: 732 178 501
Počet zaměstnanců: 17,24 (přepočet k 31. 12. 2023)
Kapacita služby: 36 (22/1, 7/2 pokoje)
Počet uživatelů v r. 2023: 272 (10 268 lůžkodnů, obložnost: 85,00 %)
Datum založení střediska: 8. 10. 2007
Žádost o přijetí k odlehčovacímu pobytu v Hospici sv. Lukáše (na e-mail: lukas.socialni(at)ostrava.charita.cz)
Žádost o přijetí k odlehčovacímu pobytu v Hospici sv. Lukáše (na e-mail: lukas.socialni(at)ostrava.charita.cz)
Ceník - Hospic sv. Lukáše - odlehčovací služby
Ceník - Hospic sv. Lukáše - odlehčovací služby (platný od 1. 3. 2024)
Propagační leták - Hospic sv. Lukáše - odlehčovací služba
Propagační leták - Hospicové služby Charity Ostrava
Informace pro uživatele zdravotní hospicové služby o zpracování osobních údajů
Informace pro uživatele zdravotní hospicové služby o zpracování osobních údajů - jiný účel
"I pečující si potřebuje odpočinout..."
VEŘEJNÝ ZÁVAZEK
POSLÁNÍ
Hospic sv. Lukáše – je zdravotně-sociální služba. Posláním Hospice sv. Lukáše je poskytování standardní odlehčovací služby a zvláštní formy odlehčovací služby jako nezbytné sociální složky hospicové zdravotní péče.
Standardní odlehčovací služba (dále jen "odlehčovací služba") je poskytována osobám, které z důvodů snížené soběstačnosti nejsou schopny zajišťovat své životní potřeby ve vlastním prostředí. Služba je také podporou pečujícím osobám. Na předem stanovenou dobu poskytneme důstojnou pomoc a péči jejich blízkým v našem pobytovém zařízení. Tím je pečujícím osobám umožněn nezbytný odpočinek nebo potřebný čas na vyřízení vlastních záležitostí.
Zvláštní forma odlehčovací služby (dále jen "hospicová péče") je poskytována lidem v terminálním stádiu života, kterým je současně poskytována zdravotní hospicová péče.
CÍLE
- udržet stávající míru soběstačnosti, samostatnosti a schopnosti rozhodování klienta v jeho každodenních zvyklostech, pokud to jeho zdravotní stav dovolí,
- vytvářet podmínky blízké přirozenému prostředí klienta a umožnit mu, pokud je to možné, přirozený sociální kontakt s rodinou a jeho blízkými,
- u odlehčovací služby umožnit pečující rodině nezbytný odpočinek a čas na vyřízení osobních záležitostí,
- u klientů hospicové péče naplňovat Standardy hospicové paliativní péče. Především usilovat o to, aby klient netrpěl nesnesitelnou bolestí, nebyl v posledních chvílích života sám, měl nabídnutou péči psychologa, pastoračního pracovníka, podporovat rodinu a blízké osoby nemocného.
CÍLOVÁ SKUPINA
- odlehčovací služba: 6 lůžek je určeno lidem ve věku od 18 let, kteří jsou ve stabilizovaném zdravotním stavu, ale s ohledem na svůj věk, zdravotní postižení či jiné důvody nejsou schopni si zajistit své životní potřeby. O tyto lidi pečuje v domácím prostředí rodina nebo blízká osoba, která potřebuje nutný čas k odpočinku či vyřízení osobních záležitostí. Doba pobytu je max. 2 měsíce.
- hospicová péče: 30 lůžek je určeno pro lidi ve věku od 18 let, kteří z důvodu nevyléčitelné nemoci, v závěrečné fázi života, mají sníženou soběstačnost a nemohou setrvat v domácím prostředí,
FORMA POSKYTOVANÝCH SLUŽEB
Dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách dle §35 a §44 v návaznosti na vyhlášku č. 505/2006 Sb., služby poskytované v odlehčovací službě obsahují tyto základní činnosti:
- základní sociální poradenství,
- poskytnutí ubytování,
- poskytnutí stravy,
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
- sociálně terapeutické činnosti,
- aktivizační činnosti,
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- duchovní služby
- nepřetržitá (24/7) zdravotní a ošetřovatelská péče,
- pomoc psychologa,
- na jednolůžkových pokojích přistýlka pro blízké osoby a tím možnost jejich trvalé přítomnosti,
- pomoc a podpora blízkým osobám a rodině při doprovázení nemocného v závěru života,
- podpora truchlících a pozůstalých našich zemřelých klientů.
ZÁSADY SLUŽBY
Při poskytování služby vycházíme z Etického kodexu pracovníků Charity Ostrava a usilujeme o naplňování jeho zásad. V rámci těchto zásad vnímáme tyto důrazy:
- INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP K UŽIVATELI A SVOBODNÉ ROZHODOVÁNÍ
Vycházíme z individuálně vyslovených potřeb klienta a umožňujeme klientům uplatňovat vlastní vůli a vyjádřit vlastní přání nejen o způsobu poskytovaní služby. Respektujeme klienta a jeho právo samostatně rozhodnout, kdy, v jakém čase a rozsahu mu bude služba poskytována. Prostředí hospice chceme co nejvíce přizpůsobovat prostředí domácímu.
-
SAMOSTATNOST
Dbáme na to, aby klient během poskytování služby vykonával to co je schopen zvládnout vlastní iniciativou a z vlastního přičinění. Činnosti, které je klient schopen zvládnout sám, za něj nepřebíráme. Při činnostech, které klient není schopen zvládnout sám, mu dopomáháme k výkonu dané činnosti. V případě, že klient již není schopen zvládnout danou činnost s dopomocí, je tato činnost vykonávána pracovníkem. - PARTNERSTVÍ
Ke každému uživateli přistupujeme jako k partnerovi, vztah mezi pracovníkem a uživatelem je partnerský.
-
NEBÝT SÁM
Rodina a blízcí lidé jsou přirozenou součástí života klienta, jsou u nás vítání, jsou také důležitou součástí života hospice. Navzdory nelehkému životnímu úseku našich klientů a jejich rodin chceme, aby dny v hospici byly naplněny radostí z „maličkostí“, společně prožitými chvílemi a plněním „malých“ přání. - TÝMOVOST
O klienta pečuje profesionální tým pracovníků. Společným cílem je vzájemně propojovat informace a předávat si je, pružně reagovat na potřeby a přání klienta.
- PRINCIP KŘESŤANSKÝCH ZÁSAD
Na základě křesťanských zásad chceme nést víru v dobro života a člověka, zmírňovat utrpení a přinášet naději do nepříznivé situace klienta způsobených ztrátou soběstačností a nemocí. Chceme nabízet životní perspektivu, která má širší rozpětí než čistě lidská naděje. V tíživé situaci přijímat trpícího s laskavostí a empatií, udělat alespoň něco málo pro to, aby pokud je to možné, došel ke smíření se svou životní situací, se svými blízkými i s Bohem.
DŮVODY PRO NEPOSKYTNUTÍ SLUŽBY
- kapacita služby je plně využitá,
- zájemce nesplňuje daná kritéria cílové skupiny,
- zájemce v uplynulém půlroce využíval služeb Hospice sv. Lukáše a nedodržel podmínky poskytování služby uvedené ve smlouvě jako výpovědní důvody. Z tohoto důvodu byla s uživatelem ukončena smlouva ze strany poskytovatele
V případě odlehčovací služby:
- zájemce není schopen pobytu v zařízení sociálních služeb z důvodu akutní infekční nemoci,
- zájemce vyžaduje stálou (24/7) péči zdravotního charakteru (zdravotní stav osoby vyžaduje péči ve zdravotnickém zařízení).
Příběh:
Dcera paní Alenky vždy začátkem roku domlouvá termíny pobytů na odlehčovacím lůžku pro svoji maminku. Dělá to od doby, kdy o ni začala každodenně pečovat. Využívá odlehčovací služby, aby si mohli s manželem od péče odpočinout. A jak u nás tráví den paní Alenka? Po ranní hygieně s pomocí pracovníků, navštíví paní Alenku zdravotní sestry z domácí péče sv. Kryštofa. Aplikují inzulín, zkontrolují glykémii. Zdraví ji neumožňuje chůzi, do jídelny se přesouvá na vozíčku. Zde si může popovídat s ostatními klienty hospice. Zrak paní Alence neslouží. Nemůže číst ani sledovat televizi. Aby měla přehled o dění ve světě, tráví ráda dopoledne u rádia. Po obědě odpočívá, jako doma. A odpoledne? Účastní se „kavárniček“ pořádaných dobrovolníky, navštěvuje bohoslužby nebo si dává kávičku a povídá si s dobrovolníkem nebo s někým z personálu. Paní Alenka se těšívá domů a na dceru, se kterou mají hezký vztah. Ráda se vrací i k nám, cítí se zde dobře. Je vděčná, že si dcera může odpočinout. Sama se kdysi dlouho starala o manžela a ví, že celodenní péče o blízkého je velmi náročná.
Projekt je realizován s finanční podporou statutárního města Ostravy a Moravskoslezského kraje.
Podpořeno z programu Výboru dobré vůle - Nadace Olgy Havlové.
MOŽNOSTI PODPORY HOSPICE SV. LUKÁŠE:
-
Pošlete dárcovskou SMS ve tvaru:
DMS HOSPICLUKAS 30 na telefonní číslo 87 777
DMS HOSPICLUKAS 60 na telefonní číslo 87 777
DMS HOSPICLUKAS 90 na telefonní číslo 87 777
Pošlete trvalou dárcovskou SMS ve tvaru:
DMS TRV HOSPICLUKAS 30 na telefonní číslo 87 777
DMS TRV HOSPICLUKAS 60 na telefonní číslo 87 777
DMS TRV HOSPICLUKAS 90 na telefonní číslo 87 777
Cena jedné SMS je 30, 60 nebo 90,- Kč, z Vaší pomoci obdrží Hospic sv. Lukáše 29, 59 nebo 89,- Kč.
Získané finanční prostředky budou použity na udržení kvality přímé péče pro klienty Hospice sv. Lukáše.Více o DMS na: www.darcovskasms.cz -
zasláním finančního příspěvku s variabilním symbolem: 11163
MAGNETKY PRO HOSPICOVÉ SLUŽBY:
Magnetky s logem Hospice sv. Lukáše a dalších hospicových služeb jsou k dispozici v recepci Hospice sv. Lukáše.